Door naar de hoofd inhoud

Wat te doen bij uitval van drinkwater?

Schoon drinkwater, we vinden het de gewoonste zaak van de wereld. Het uitvallen van drinkwatervoorzieningen kan flinke overlast geven. Bij mensen thuis, in ziekenhuizen of zorginstellingen en bij bedrijven. De overheid en drinkwaterbedrijven hebben noodplannen klaarliggen. Maar het is ook belangrijk om te weten hoe je zelf goed voorbereid bent.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom er geen (schoon) drinkwater is. Bijvoorbeeld door een breuk in een waterleiding of door werkzaamheden. Maar ook een digitaal incident of cyberaanval kan mogelijk gevolgen hebben voor de levering van drinkwater. De overheid informeert je zo snel en goed mogelijk als er geen (schoon) drinkwater beschikbaar is. Dat gebeurt via NL-Alert, de calamiteitenzender RTV Oost en/of via de website van jouw gemeente. Bij korte storingen kun je kijken op de website van Vitens. Als de storing groter is of langer duurt, dan komen ook de hulpdiensten in actie.

Geen water uit de kraan?

  • Controleer eerst of de hoofdkraan dicht of open staat. De hoofdkraan vind je meestal in de meterkast of anders in de kruipruimte, in de buurt van de watermeter.
  • Informeer bij de buren of zij ook geen water hebben.
  • Op de website www.waterstoring.nl vind je een overzicht van storingen en antwoorden op veelgestelde vragen. Je kunt hier ook zelf een storing melden.

Wat doet de overheid?

  • De overheid en drinkwaterbedrijven hebben noodplannen klaarliggen.
  • Als er langer dan 24 uur geen drinkwater uit de kraan komt, dan leveren drinkwaterbedrijven (zoals Vitens) nooddrinkwater uit aan klanten. Dit gebeurt met mobiele watertanks met tapkranen op verschillende plaatsen.
  • Het laatste nieuws is te vinden op rijksoverheid.nl en op de websites van het drinkwaterbedrijf en van de gemeente.
  • Als kraanwater niet aan de kwaliteitseisen voldoet, dan ontvang je een NL-alert met het advies om het kraanwater eerst drie minuten te koken.
  • Drinkwaterbedrijven moeten beveiligingsmaatregelen nemen zodat de drinkwatervoorziening bij uitval van energie of telecom nog minimaal tien dagen werkt.

Denk vooruit en bereid je voor

Bij uitval water is het handig om onder andere de volgende dingen te hebben:

  • Flessen water, in elk geval genoeg voor 24 uur. Ga uit van drie liter water per persoon per dag.  Je kunt kraanwater maximaal drie dagen in een schone fles in de koelkast bewaren.
  • Ander drinken, zoals melk, frisdrank of sappen.
  • Desinfecterende gel om je handen te ‘wassen’.
  • Een schone emmer, lege flessen of een jerrycan. Daarin kun je nooddrinkwater tappen. 

Download hier de infographic ‘Wat te doen bij uitval van drinkwater?’.

Wat kan ik doen tijdens een drinkwaterstoring? 

  • Stem bij een langdurige storing af op calamiteitenzender RTV Oost.
  • Het kan zijn dat er nog water uit de kraan komt. Dit is geen drinkwater maar noodwater. Dat kun je gebruiken om het toilet mee door te spoelen. Heb je een regenton in de tuin of loopt er een sloot in de buurt van je huis? Dan kun je ook dat water gebruiken om het toilet door te spoelen.
  • Kijk of er mensen in uw omgeving zijn die hulp nodig hebben en vraag wat je voor hen kunt doen.

Woon je in een hoogbouwwoning?

Houd er dan rekening mee dat het water omhoog wordt gepompt met een hydrofoor. In het geval van onderhoud aan een hydrofoor, kan de druk van het water heel even wegvallen; dit is geen echte storing. De beheerder van de hoogbouw informeert hierover de bewoners. Een hydrofoor kan ook uitvallen, als er tijdelijk geen water of waterdruk is. Zorg dat je weet hoe je de beheerder van het gebouw kunt bereiken; die kan de hydrofoor weer aanzetten.

Vervuild drinkwater

Wanneer aan de waterleiding werkzaamheden worden uitgevoerd of er is sprake van verontreiniging, dan kan het waterbedrijf uit voorzorg een kookadvies geven. Je krijgt dan een oranje of rode kaart in de brievenbus met daarop het advies. Dit houdt in dat water uit de kraan, voordat je het drinkt, eerst drie minuten gekookt moet worden. Je kunt het water wel gewoon gebruiken om bijvoorbeeld te douchen. Wanneer het drinkwater uit de kraan weer geschikt is voor consumptie, krijg je van het waterbedrijf een groene kaart in de brievenbus. Is het gebied waarvoor deze bijzondere omstandigheid geldt erg omvangrijk, dan kan het waterbedrijf bewoners ook informeren via de website of de media.

Het is mogelijk dat bij een langdurige storing drinkwater wordt verstrekt via speciale distributiepunten in je gemeente. Het waterbedrijf verstrekt dan iedere consument (de wettelijk vereiste) drie liter drinkwater per dag.