Wat te doen bij uitval van drinkwater?

Schoon drinkwater, we vinden het de gewoonste zaak van de wereld. Het uitvallen van drinkwatervoorzieningen kan flinke overlast geven. Bij mensen thuis, in ziekenhuizen of zorginstellingen en bij bedrijven. De overheid en drinkwaterbedrijven hebben noodplannen klaarliggen. Maar het is ook belangrijk om te weten hoe u zelf goed voorbereid bent.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom drinkwater tijdelijk niet beschikbaar is. Denk aan een leidingbreuk of werkzaamheden, waardoor de toevoer van drinkwater tijdelijk is afgesloten. Ook kan er verontreiniging zijn geconstateerd. De overheid wil u dan zo snel en goed mogelijk informeren. Dat gebeurt via NL-Alert, de calamiteitenzender RTV Oost en/of via de website van uw gemeente. Raadpleeg bij kortstondige storingen de website van drinkwaterbedrijf Vitens. Wanneer een storing groter is of langer duurt, komen ook de hulpdiensten in actie.

Wat doen overheid en drinkwaterbedrijf Vitens?

Veiligheidsregio IJsselland, gemeenten en drinkwaterbedrijf Vitens werken intensief samen om bij een storing voortvarend op te treden. Alles is erop gericht  de gevolgen van langdurige uitval zoveel mogelijk te beperken.

Ook bij langdurige uitval van drinkwater worden noodvoorzieningen getroffen. Zo kunnen in gemeenten tijdelijke distributiepunten voor drinkwater worden opgezet. Bij extreme situaties kan het ook zijn dat er opvanglocaties worden geregeld.

Wat kan ik doen om voorbereid te zijn?

Bij uitval water is het handig om onder andere de volgende dingen te hebben:

  • flessen water;
  • overige drinkbare vloeistoffen (frisdrank, sappen etc);
  • desinfecterende handgel;
  • emmer (om bijvoorbeeld water uit een sloot te halen voor de wc)
  • zorg voor voldoende water voor drie dagen (reken op vier liter per persoon per dag) en een aantal lege, schone flessen of een jerrycan;
  • wanneer het drinkwaterbedrijf werkzaamheden aankondigt, kunt u van tevoren uw bad of extra flessen met drinkwater vullen;
  • zorg dat u een noodpakket in huis heeft.
Website van Vitens

Veel gestelde vragen aan drinkwaterbedrijf Vitens

Woont u in een hoogbouwwoning?

Houd er dan rekening mee dat het water omhoog wordt gepompt met een hydrofoor. In het geval van onderhoud aan een hydrofoor, kan de druk van het water heel even wegvallen; dit is geen echte storing. De beheerder van de hoogbouw informeert hierover de bewoners. Een hydrofoor kan ook uitvallen, als er tijdelijk geen water of waterdruk is. Zorg dat u weet hoe u de beheerder van het gebouw kunt bereiken; die kan de hydrofoor weer aanzetten.

Wat kan ik doen tijdens een drinkwaterstoring? 

  • Stem bij een langdurige storing af op calamiteitenzender RTV Oost.
  • Het kan zijn dat er nog water uit de kraan komt. Dit is geen drinkwater maar noodwater. Dat kunt u gebruiken om het toilet mee door te spoelen. Heeft u een regenton in de tuin of loopt er een sloot in de buurt van uw huis? Dan kunt u ook dat water gebruiken om het toilet door te spoelen.
  • Kijk of er mensen in uw omgeving zijn die hulp nodig hebben en vraag wat u voor hen kunt doen.

Bijzondere omstandigheden

Wanneer aan de waterleiding werkzaamheden worden uitgevoerd of er is sprake van verontreiniging, dan kan het waterbedrijf uit voorzorg een kookadvies geven. U krijgt dan een oranje of rode kaart in de brievenbus met daarop het advies. Dit houdt in dat water uit de kraan, voordat u het drinkt, eerst drie minuten gekookt moet worden. U kunt het water wel gewoon gebruiken om bijvoorbeeld te douchen. Wanneer het drinkwater uit de kraan weer geschikt is voor consumptie, krijgt u van het waterbedrijf een groene kaart in de brievenbus. Is het gebied waarvoor deze bijzondere omstandigheid geldt, erg omvangrijk, dan kan het waterbedrijf bewoners ook informeren via de website of de media.

Het is mogelijk dat bij een langdurige storing drinkwater wordt verstrekt via speciale distributiepunten in je gemeente. Het waterbedrijf verstrekt dan iedere consument (de wettelijk vereiste) drie liter drinkwater per dag.

Veiligheidsregio IJsselland

E: info@vrijsselland.nl
T: 088 - 119 70 00