Nepnieuws
Nepnieuws, desinformatie of informatiemanipulatie: in korte tijd zijn het bekende woorden geworden in Nederland. Kwaadwillenden, zoals andere landen, zetten het in om je mening te beïnvloeden. Of onbetrouwbare bedrijven gebruiken het om geld mee te verdienen. Vooral tijdens een crisis zijn de gevolgen van onjuiste informatie extra groot.
Nepnieuws, fake berichten en hoaxes bestaan al heel lang, maar de verspreiding ervan gaat razendsnel sinds de opkomst van sociale media. Iedereen kan tegenwoordig berichten, foto’s en video’s plaatsen op internet. Daardoor lijken de grenzen tussen nieuws, nepnieuws en advertenties te vervagen. Het wordt steeds moeilijker om ze van elkaar te onderscheiden en een gefundeerde mening te vormen.
Herken desinformatie in 6 stappen:
Check het nieuws ook bij andere bronnen. Vertrouw je het bericht niet of twijfel je? Negeer het en verspreid het ook niet verder.
Praat erover met je omgeving.
De checklist van Rijksoverheid helpt je om een bericht zelf te onderzoeken. Op www.isdatechtzo.nl vind je tips over hoe je bovenstaande vragen kunt beantwoorden.