Evenement organiseren
Als organisator van een evenement heb je een evenementenvergunning nodig die je moet aanvragen bij de desbetreffende gemeente. De gemeente bepaalt op basis van jouw aanvraag of de vergunning wordt afgegeven. De regels voor het verstrekken van een evenementenvergunning kunnen per gemeente afwijken, kijk daarom altijd op de website van de gemeente voor meer informatie.
Als je een vergunning aanvraagt moet je verschillende plannen, formulieren en tekeningen aanleveren. Bij sommige evenementen moet je ook een veiligheidsplan hebben. Op deze pagina vind je informatie over veiligheid bij het organiseren van jouw evenement.
Hieronder vind je allerlei handige infobladen en gezondheidsadviezen voor een veilige organisatie van een evenement.
Om een evenementenvergunning te krijgen, moet je een aanvraag indienen bij de gemeente. Als je aanvraag op tijd is ingediend en compleet is, neemt de gemeente de aanvraag in behandeling. Wat je allemaal moet aanleveren wanneer je dit moet aanleveren, kun je vinden op de website van de gemeente.
Als aanvraag in behandeling is voert de gemeente een risicoscan uit op je evenement. Er zijn drie verschillende uitkomsten van deze scan, die bepalen wat de vervolgstappen zijn.
De gemeente bepaalt welke stappen er nodig zijn om de evenementenvergunning te kunnen verlenen. Als het gaat om een risicovol evenement, dan zal de gemeente zich laten adviseren door de adviseurs van de hulpdiensten. In dat geval kan de gemeente kiezen voor het organiseren van een doorleefsessie en/of schouw voorafgaand aan het evenement. Bij kleinere evenement zijn de adviseurs niet standaard betrokken. Bekijk voor meer informatie het proces evenementenadvies.
Er zijn verschillende partijen betrokken bij het veilig organiseren van een evenement. Natuurlijk heeft de organisator hier een grote rol in, maar er zijn meer partijen waar je mee te maken kunt krijgen. Hieronder staan de rol en verantwoordelijkheden van betrokkenen binnen het evenementenproces beschreven.