Geblinddoekt je huis uit
Tijdens de Brandpreventieweken in oktober gingen bekende bloggers en vloggers aan de slag met de boodschap ‘Hé, doe de deur dicht’. Op hun eigen manier spraken zij de doelgroep jonge ouders aan. Vloggers Scarlet en Joyce van ‘Ik vrouw van jou’ oefenden bijvoorbeeld hoe zij geblinddoekt uit huis konden vluchten.
Kelly Caresse, moeder van drie kindjes, ging in gesprek met echtgenoot en brandweerman Yannick. En ‘De club van relaxte moeders’ deelde een ervaringsverhaal over een dreumes bij een gasbrandertje op de camping. Met hun grote aantal volgers kregen de influencers veel likes en reacties op hun posts. Dat zorgde weer voor extra volgers en bezoekers op de kanalen van Veiligheidsregio IJsselland.
Brandveiligheid bij jonge ouders
Volgers op Instagram kregen kennisvragen voorgeschoteld over onder andere het hebben van een rookmelder. Ook werd een shopper vol brandweergoodies verloot. Het doel van de campagne was het vergroten van de brandveiligheid bij jonge ouders. Landelijk ontvingen ouders die aangifte deden van een geboorte een brandweerkoffertje met informatie en kleine kadootjes.
De brandpreventieweken worden jaarlijks door Brandweer Nederland en de Brandwondenstichting georganiseerd.