Door naar de hoofd inhoud

Wat te doen bij een ongeluk op het water?

Water staat garant voor ontspanning en plezier, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Denk aan aanvaringen, motorpech of zelfs brand aan boord.

Weet jij wat je moet doen als het misgaat op het water? Zorg dat je goed voorbereid bent en laat je niet overvallen door een noodsituatie.

H2S-gas

Op boten wordt steeds meer gebruik gemaakt van accu’s. Je hebt namelijk stroom nodig voor de startmotor, de verlichting aan boord, navigatieapparatuur en ook voor de radio, televisie en het laden van telefoon en tablet. Onderhoud deze accu’s aan boord goed, want het gaat regelmatig mis. En dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Bijvoorbeeld brand aan boord of er komen gevaarlijke gassen vrij, zoals waterstofsulfide (H2S-gas). 

Het gas ruikt naar rotte eieren. Deze lucht ruik je bij een kleine hoeveelheid. Bij hogere concentraties ruik je op een gegeven moment niks meer. Bij hoge concentraties kun je bewusteloos raken en zelfs plotseling overlijden. 

  • Houd de accuspanning in de gaten
  • Let extra goed op gekke geurtjes en warmte
  • Denk niet meteen: ‘het zal wel oké zijn’ en blijf alert
  • Laat de accu checken door een expert als je twijfelt

Wat kan ik doen om voorbereid te zijn?

Een brand is gevaarlijk. En op een boot kun je ook nog eens moeilijk vluchten. 

  • Zorg dat alle opvarenden op de hoogte zijn van de vluchtwegen en het gebruik van vluchtmiddelen en blusmiddelen aan boord.
  • Houd de vluchtwegen vrij.
  • Zorg voor voldoende reddingsvesten en bewaar ze op een toegankelijke plaats.
  • Zorg ervoor dat het motorcompartiment en de motor schoon zijn en controleer regelmatig de isolatie van de afvoer van de motor.
  • Let er bij het tanken op dat er geen brandstof op hete motoronderdelen valt.
  • Olie in gebruikte poetsdoeken kan leiden tot zelfontbranding. Berg poetskatoen op in afgesloten blikken, zodat er geen zuurstof bij kan.

Zo helpt de brandweer jou op het water

Als schipper of kapitein heb jij veiligheid hoog in het vaandel staan. Bij een incident schakel je snel de hulpdiensten in en voer je belangrijke en soms zelfs levensreddende handelingen uit. Ook als de brandweer is gearriveerd, blijft jouw kennis en inzet belangrijk. Dit is de taakverdeling:

Jouw werk

Je bent als schipper verantwoordelijk voor de veiligheid van de opvarenden en voor de hulpverlening bij brand en ongevallen. Die rol neem je serieus: je kent de procedures voor de verschillende soorten incidenten op je duimpje en hebt allerlei middelen aan boord die kunnen helpen bij het bestrijden van het incident. Denk bijvoorbeeld aan brandblussers, blusgasinstallaties, sprinklerinstallaties, dekwasleidingen, pompen en hulpboten.

Als er een incident is, weet jij dus wat je moet doen. Je alarmeert de hulpdiensten en verleent als bhv’er de eerste hulp. Je begint met brandbestrijding als dat veilig kan en nodig is, start met de procedure voor een man-over-boordsituatie of — als je op een tanker vaart — doet metingen met de zuurstofmeter, explosiemeter of H2S-meter.

Ons werk

Nadat jij 112 hebt gebeld zijn wij snel ter plaatse. Omdat jij je schip als geen ander kent en waarschijnlijk goed weet wat er is gebeurd, werken wij graag nauw met je samen. Zo maken we slim gebruik van elkaars kennis, vaardigheden, materialen en middelen.

Zodra we arriveren zoeken we jou op en bespreken we de situatie, zodat we heel precies weten en begrijpen wat er aan de hand is. Je hebt dan waarschijnlijk al verschillende processen opgestart om de schade te beperken.

We overleggen over hoe we de brand het beste kunnen bestrijden en hoe, met wie en waar we gaan verkennen. We bespreken waar en wat we moeten meten en hoe we eventuele gewonden het beste kunnen evacueren. Samen bekijken we welke middelen en materialen we gaan inzetten.

Jouw kennis over het schip en het incident is voor ons heel belangrijk. Als er geen schipper of bhv’er aanspreekbaar is, gaan wij uiteraard snel zelf aan de slag.