Wat te doen bij stroomuitval?

Water, verwarming, licht, internet; we vinden het de gewoonste zaak van de wereld. Nutsvoorzieningen horen bij het dagelijks leven, maar we zijn er ook van afhankelijk. Het uitvallen van één of meer voorzieningen kan flinke overlast geven. De overheid en nutsbedrijven hebben noodplannen klaarliggen. Maar het is ook belangrijk om te weten hoe u zelf goed voorbereid bent.

Stroomuitval leidt tot ongemakken die groter worden als de storing langer duurt. Bij een grote stroomstoring zitten duizenden huishoudens tegelijk zonder elektriciteit. Ook de verwarming en het water kunnen uitvallen.

Uitval ICT

Stroomuitval leidt vaak tot computerstoringen. De gevolgen zijn ingrijpend, omdat veel sectoren afhankelijk zijn van ICT. Communicatieverbindingen vallen weg, betalingsverkeer is onmogelijk en bedrijven en dienstverleners zijn onthand. Een plaatselijke storing veroorzaakt al snel een kettingreactie.

Uitval telefoonverkeer

Stroomuitval ontregelt ook het telefoonverkeer. Zendmasten kunnen uitvallen en mobiel bellen is vaak onmogelijk. Alarmnummer 112 blijft bijna altijd bereikbaar, dankzij een noodnet.

Informatie

De overheid wil u snel en zo goed mogelijk informeren. Dat gebeurt via NL-Alert, de calamiteitenzender RTV Oost en via de website van uw gemeente. Raadpleeg bij kortstondige storingen de website van uw nutsbedrijf. Wanneer een storing groter is of langer duurt, komen hulpdiensten in actie. Maar ook zij kunnen getroffen worden door de storing, doordat bijvoorbeeld telefoon- en andere verbindingen uitvallen. Hun eerste zorg is dan om zo goed mogelijk bereikbaar te blijven en de belangrijkste spoedeisende hulp aan burgers te bieden.

Wat kan ik doen om voorbereid te zijn?

  • Noteer belangrijke telefoonnummers: het Nationaal Storingsnummer 0800 9009 (gratis) en het storingsnummer van uw stroomleverancier.
  • Zorg dat u een noodpakket in huis hebt.
  • Stel de frequentie van calamiteitenzender RTV Oost in op uw (nood)radio, autoradio en/of televisie. 
  • Stel uw telefoon juist in voor NL-Alert.
  • Als u echt afhankelijk bent van stroom, kunt u een noodaggregaat aanschaffen.
  • Kijk om naar familie, vrienden of buren die zich minder goed kunnen redden. 
  • Heeft u zelf een beperking of bent u hulpbehoevend? Vraag of familie, vrienden of buren u willen helpen.
NL-ALERT

Naar de website van NL-ALERT

Wat kan ik doen tijdens een stroomstoring? 

  • Uitval van elektriciteit levert voor de meeste mensen geen direct gevaar op. Maar als het langer duurt moet u – zeker in de winter – oppassen voor onderkoeling.
  • Meld de storing bij het gratis Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Bel niet naar 112!
  • Stem bij een langdurige storing af op calamiteitenzender RTV Oost.
  • Heeft u nog internet op uw telefoon of tablet? Blijf verbonden met de hulpdiensten via internet.
  • Laat uw koelkast en vriezer zo lang mogelijk dicht en haal stekkers van apparaten uit het stopcontact.
  • Houd bij kou de warmte zoveel mogelijk binnen. Gebruik alleen de kleinste ruimte.
  • Kijk of er mensen in uw omgeving zijn die hulp nodig hebben en vraag wat u voor hen kunt doen.
  • Haal stekkers uit de stopcontacten, zo kan er geen schade aan apparaten ontstaan op het moment dat de storing verholpen is.
  • Voorkom koolmonoxidevergiftiging. Maak geen open vuur in afgesloten ruimtes. Gebruik dekens en kleding om warm te blijven. 

Wat doen overheid en nutsbedrijven bij een grote storing?

De meeste nutsbedrijven beschikken over noodplannen voor het geval zich een storing voordoet. Zij moeten de problemen dan zo snel mogelijk oplossen.

Veiligheidsregio IJsselland, gemeenten en nutsbedrijven werken intensief samen om bij een storing voortvarend op te treden. De plannen zijn erop gericht om de gevolgen van een langdurige uitval zoveel mogelijk te beperken. Zo wordt bepaald welke organisaties en instellingen voorrang hebben op noodstroom, wanneer de stroom voor langere tijd zou uitvallen. Denk bijvoorbeeld aan ziekenhuizen en zorginstellingen.

Ook bij langdurige uitval van drinkwater worden noodvoorzieningen getroffen. Zo kunnen in gemeenten tijdelijke distributiepunten voor drinkwater worden opgezet. Bij extreme situaties kan het ook zijn dat er opvanglocaties worden geregeld.

Veiligheidsregio IJsselland

E: info@vrijsselland.nl
T: 088 - 119 70 00