Katja voor het gebouw

De werkdag van Katja Scholing

Via Instagram Stories gaf collega Katja Scholing een kijkje in haar werkdag. Katja werkt voor het team Facilitaire zaken als senior medewerker Facilitaire Services, Inkoop & Contractbeheer. Aan de hand van foto’s, terug te zien op ons Instagramaccount in de highlight ‘Volg collega’s’, laat zij zien wat haar werk inhoudt.

Creatieve oplossingen

Katja, volgens mij laat je functie al zien dat je heel veel verschillende dingen doet. Klopt dat?

“Samen met collega’s zorg ik er voor dat op alle 35 kazernes van Veiligheidsregio IJsselland en alle 37 locaties van GGD IJsselland alles rondom de facilitaire zaken goed reilt en zeilt. Hieronder vallen ook de vier corona teststraten en het callcenter voor bron- en contactonderzoek.

Ik houd me onder andere bezig met de schoonmaak, catering en koffie- en theevoorziening, afvalbeheer, inkoop en doe ook nog het contractbeheer. Het houdt vooral in dat ik heel veel moet regelen en af en toe met creatieve oplossingen moet komen. Mijn werk kan ik grotendeels vanaf mijn bureau doen dus momenteel werk ik veel thuis.”

Veilig werken

We zagen verschillende foto’s met ‘coronamaatregelen’ langskomen die op je werkplek zijn. Kun je daar wat meer over vertellen?

Katja: “Hoewel we zoveel mogelijk thuiswerken, geven we onze collega’s wel de mogelijkheid om veilig op kantoor te kunnen verblijven. We kunnen nog maar 50% van de werkplekken gebruiken om voldoende afstand te waarborgen. Ook staan overal schoonmaakmiddelen om bureaus en overlegruimten te reinigen na gebruik en is de capaciteit van die ruimten ook beperkter.

Overleggen die ik normaal gesproken op locatie of bij een leverancier kon doen, gebeuren nu vooral online. Toch merk je dat dat met een grotere groep wel wat lastiger gaat. En soms wil je, zoals bij de kerstgeschenken, ook voorbeelden laten zien en voelen.”

Thuis werken

Dat thuiswerken kan best een uitdaging zijn. Hoe pak jij dat aan?

Katja: “Ik heb vanaf het begin af aan mijn ritme aangehouden. Ik start vrijwel altijd om 7.00 uur op kantoor, dus dat doe ik thuis ook. Wel ga ik dan eerst even een wandeling maken, omdat ik normaal gesproken een fietstochtje maak naar mijn werkplek. Ook tussen de middag en aan het einde van mijn werkdag maak ik nog een ommetje of langere wandeling. Op die manier sluit ik ook echt de werkdag af.

Ook heb ik mijn werkplek aangepast. In maart zat ik bijvoorbeeld nog beneden aan de keukentafel met mijn laptop, maar inmiddels zit ik boven met een extra beeldscherm en mijn laptop op een standaard.

Flexibel denken en werken

Trouwens…hoe lang werk je al bij Veiligheidsregio IJsselland?

Katja: “Mede vanwege mijn secretariële en administratieve opleidingen ben ik in 2007 begonnen bij de GGD, maar stapte ik in 2012 over naar team Facilitair. Na de regionalisering, het samengaan van alle brandweerkorpsen en de GHOR onder de vlag van de veiligheidsregio, kwam ik in 2014 in dienst van Veiligheidsregio IJsselland. Daarna deed ik nog elke aanvullende opleidingen voor het werk wat ik nu doe. In oktober rond ik overigens mijn opleiding ‘online marketing en social media’ af. Erg leuk en nuttig om dat naast mijn werk te kunnen doen!

Zoals de foto’s al laten zien heb ik veel afwisseling in mijn werk, maar kan het ook een uitdaging zijn om voor twee verschillende organisaties, de veiligheidsregio en de GGD, te werken. Zaken gaan soms op totaal verschillende manieren en dus moet je flexibel kunnen denken en werken. En dat is toch ook wel erg leuk.”

De komende tijd blijven we onze collega’s volgen. Houd daarom ons Instagramaccount @vrijsselland goed in de gaten.

Veiligheidsregio IJsselland

E: info@vrijsselland.nl
T: 088 - 119 70 00