Door naar de hoofd inhoud

ICT-architect Jan-Anne: blik op de toekomst

Jan-Anne werkt binnen team Informatie en Automatisering als ICT-architect. “Ik probeer de technische kant van diverse vraagstukken in kaart te brengen. Daarbij houden we altijd rekening met de toekomst.”

Jan-Anne, volgens mij heb jij als  ICT- architect een heel veelzijdige baan. Klopt dat?

‘’Dat klopt. Als ICT-architect buig ik mij over heel veel ICT-kwesties. Ik probeer de technische kant van diverse vraagstukken in kaart te brengen. Daarbij houden we altijd rekening met de toekomst. Wanneer een bepaalde oplossing niet past binnen de koers die de organisatie vaart, is het belangrijk om daar op tijd op in te springen. We gaan met de tijd mee en kijken goed vooruit. Met wij bedoel ik het hele ICT-team. Als architect ben ik slechts een onderdeel. Maar we doen het samen.”

Werken in een crisisorganisatie

“Door de coronacrisis ziet mijn werk er ineens heel anders uit. Wanneer er sprake is van een crisis moet je snel schakelen. In het begin van de eerste golf moest er best wel veel gebeuren omdat de hele organisatie ineens thuis moest werken. De infrastructuur had een flinke upgrade nodig vanwege de vele extra (thuis)werkplekken, maar ook het opzetten van een callcenter en de mogelijkheid om te videobellen via Microsoft Teams is onderdeel van Team I&A. Ik vind dat echt een uitdaging. Maar wel een hele leuke. Hoe groter de crisis, hoe beter ik in mijn vel zit!

De minder leuke kant van deze coronacrisis vind ik het thuiswerken. Alle werkzaamheden die ik thuis kan doen, doe ik thuis. Daar heeft iedereen mee te maken en ik dus ook. Er zijn ook veel werkzaamheden die ik niet vanuit huis kan doen. Denk aan updates van systemen, overdracht van extra (thuiswerk)apparatuur die uitleg of begeleiding vereist, maar ook specifieke projecten. Inde Stories zag je de realisatie van de Meeuwenlaan voorbij komen. Dit is echt een op zichzelf staand project. Vanwege de forse stijging van het aantal coronabesmettingen moest er snel een groter pand voor bron- en contactonderzoek worden gerealiseerd. Dan kijken we binnen ons team wie dit kan doen. In vier weken tijd hebben wij van een leeg pand een nieuwe kantoorruimte voor 120 werknemers gerealiseerd. In de eerste weken ben je vooral druk achter de schermen. Het regelen van de juiste externe mensen, voldoende hardware, software en noem maar op. En de laatste week hebben we fysiek alles geregeld. In deze video kun je het eindresultaat van het nieuwe GGD kantoorpand aan de Meeuwenlaan bekijken.’’

Samenwerking met de GGD

Je werkt bij de veiligheidsregio maar voert ook projecten uit voor de GGD. Kun je ons uitleggen hoe dat precies zit?

‘’GGD IJsselland en Veiligheidsregio IJsselland zijn verschillende organisaties maar werken voor dezelfde gemeentes en de bedrijfsvoering wordt ondergebracht bij de grootste organisatie. Na de regionalisering in 2014 is de veiligheidsregio de grootste organisatie en wordt de bedrijfsvoering vanuit de veiligheidsregio georganiseerd. Ik ben zelf in 2010 in dienst gekomen bij de GGD maar inmiddels werkzaam bij de veiligheidsregio. Deze gezamenlijke bedrijfsvoering zorgt ervoor dat we regionaal en heel nauw samen kunnen werken. Tijdens de coronacrisis hebben veel collega’s van de veiligheidsregio de GGD geholpen omdat ze daar echt handen tekort kwamen. Een goed voorbeeld van deze nauwe samenwerking is de verhuizing van de GGD. Afdeling I&A heeft veel werkzaamheden verricht maar de collega’s van de 24-uurs dienst hebben het echte sjouwwerk gedaan. Deze samenwerking is wel een heel groot voordeel. Op deze manier kun je snel schakelen tijdens een crisis.’

Volgens mij heb je veel vrijheid in je werkzaamheden. Klopt dat?

‘’Dat kun je wel zeggen. En dat vind ik ook het leukste aan mijn baan. De uitdaging en de vrijheid vind ik heel erg belangrijk. De organisatie heeft veel vertrouwen in de werknemers. Daardoor kun je die vrijheid ook nemen. En dat vind ik toch wel erg mooi.’’

Houd onze Stories in de gaten. Volgende week komt er weer een andere collega in beeld!