Door naar de hoofd inhoud

Training nieuwe informatiecoördinatoren

6 oktober 2022

Tijdens een incident heeft elke zorgverlener een stukje van de puzzel, maar niemand heeft het totaaloverzicht. En dat is nu net waar je als zorgverlener behoefte aan hebt. Op dat moment komen de informatiecoördinatoren (ICO’s) van de zorginstellingen en het hoofd informatie van de GHOR (HIN-GZ) in actie.

Zij delen razendsnel alle informatie met elkaar en met andere partijen die deze informatie nodig hebben. Op deze manier is er continu een goed en actueel beeld van de situatie, wordt bijvoorbeeld het aantal gewonden in kaart gebracht en zijn eventuele knelpunten boven tafel gekomen. Nu weet iedereen precies wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren om de situatie onder controle te krijgen.

Training

Op dinsdag 27 september werden nieuwe informatiecoördinatoren getraind om te werken in LCMS-GZ, het landelijke crisismanagement systeem voor de geneeskundige zorg. De ICO is verantwoordelijk voor het bijhouden van het actuele beeld van de betreffende zorginstelling. De training werd gegeven door Anniek Helder van GHOR IJsselland en Joos Perrier van GHOR Twente. De deelnemers waren goed vertegenwoordigd en kwamen uit de regio’s Twente, IJsselland, Noord Oost Gelderland, Gelderland Midden en Gelderland Zuid (Oost 5 samenwerkingsverband). De nieuwe ICO’s zijn werkzaam bij verschillende ziekenhuizen, GGD’en, ambulancediensten en huisartsenorganisaties in deze regio’s.

Anniek blikt terug op een goede training:

Het was mooi dat we deze training namens vijf regio’s samen konden aanbieden. Zo kunnen we nog meer kennis en ervaring uitwisselen én het helpt ontzettend om elkaar vooraf te leren te kennen, zodat we tijdens crisissituaties nog beter op elkaar in kunnen spelen.

Crisisbeheersing en netcentrisch werken

De deelnemers werden meegenomen in de wereld van crisisbeheersing en netcentrisch werken. Welke informatie is belangrijk op het moment van een crisis en met wie moet je dat delen? En vooral belangrijk: hóe deel je dat dan. Hoe werkt informatie-uitwisseling tussen de hulpdiensten en tussen de diverse zorginstellingen? Wie zorgt ervoor dat de informatie terechtkomt bij de juiste personen? Tijdens de training werd er geoefend met een casus en werden er diverse voorbeelden van incidenten besproken waarin de ICO een rol had.