Yorick: goede voorbereiding is het halve werk

Yorick werkt als adviseur crisisbeheersing, coördinator MOTO (Multidisciplinair Opleiden, Trainen en Oefenen) en informatiemanager CoPI (Commando Plaats Incident).

Aan de hand van foto’s, terug te zien op ons Instagramaccount in de highlight “Volgdag Yorick” laat Yorick zien wat zijn werk inhoudt.

Vertel eens, wat houdt jouw functie als adviseur crisisbeheersing nou precies in?

“Als adviseur crisisbeheersing ben ik onderdeel van team veiligheidsbureau. Dit team bestaat uit twaalf personen die samen verantwoordelijk zijn voor alle voorbereidingen van de multidisciplinaire crisisorganisatie. Ik heb verschillende onderdelen waar ik me op focus. Ten eerste multidisciplinaire kwaliteitszorg. We willen als crisisorganisatie continu leren, verbeteren en innoveren en dat doen we door kwaliteit centraal te stellen. Wij houden ons onder andere bezig met het evalueren van oefeningen en incidenten. Daarnaast ben ik vanuit mijn rol als adviseur crisisbeheersing coördinator van MOTO, dit is een werkgroep die verantwoordelijk is voor het trainen en beoefenen van onze multidisciplinaire crisisteams. De werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van politie, brandweer, GHOR, gemeenten, waterschappen, meldkamer en Defensie.”

Van flitsrampen naar langdurige crisis

“De wereld om ons heen verandert continu, zo is er ook een verandering in het type incidenten en risico’s. Tegenwoordig hebben we, naast flitsrampen, zoals een grote brand of treinongeval, ook veel te maken met langdurige crisis. Denk daarbij aan COVID-19, de Oekraïense vluchtelingen opvang, de crisisnoodopvang voor asielzoekers en de droogte. Voor het ROT (Regionaal Operationeel Team) Oekraïne en Asiel bekleed ik de rol van informatiemanager. Dit doe ik samen met drie andere informatiemanagers. Iedereen die betrokken is in deze crisis voorzien wij van de juiste informatie. Er gaat zoveel informatie rond in deze crisis, dat er behoefte is aan een gestructureerde en overzichtelijke weergave van al deze informatie. Daarnaast bereiden wij de overleggen van het bestuurlijk afstemmingsoverleg voor, waar de burgemeesters uit onze regio bij aanwezig zijn. Ook bieden wij ondersteuning en advies tijdens deze overleggen.”

Enorme adrenalinekick

En daarnaast ben je ook nog informatiemanager CoPI. Kun je daar meer over vertellen?

“Als informatiemanager CoPI (Commando Plaats Incident) ben je mede verantwoordelijk voor coördinatie en afstemming op het plaats incident. Je hebt als doel om iedereen in dezelfde film te krijgen. Uit het veld haal je informatie bij de verschillende hulpdiensten die betrokken zijn bij het incident, zo ontstaat er een situatiebeeld dat voor alle betrokkenen duidelijk is. Dit situatiebeeld wordt vastgelegd in het Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS) zodat iedereen, ook degene die op afstand zitten, zoals de Meldkamer, weten wat er speelt. Aan de hand van het situatiebeeld presenteer ik het beeld aan de hulpdiensten in het CoPI. Op basis van dit beeld worden er vervolgens knelpunten geïdentificeerd, waarop besluiten worden genomen over de juiste handelswijze.

Afgelopen week was mijn eerste piketweek als informatiemanager CoPI en gelijk de eerste nacht ging de pieper af. Eerst dacht ik dat een collega een geintje met me uithaalde maar al snel bleek dat het menens was. Ik stond direct naast mijn bed, strak van de adrenaline. Je hebt het talloze keren geoefend dus je weet wat je moet doen, maar met flink wat spanning is de ervaring toch anders. Ik had een lange aanrijtijd vanuit Zwolle naar Deventer maar onderweg heb ik gebeld met mijn buddy (informatiemanager achterwacht). Zo’n sparringpartner is erg fijn want tijdens het rijden praat hij mij continu bij met de laatste informatie van het incident. Bij aankomst heb ik meteen de leider CoPI opgezocht, de voorzitter van het overleg. Binnen vijf minuten was het eerste overleg. Dan heb je helaas onvoldoende tijd om alle informatie uit het veld te halen dus ook al beschik je over heel veel informatie, dan nog voelde het alsof ik het beeld niet compleet had. Maar snel schakelen en flexibel zijn is essentieel bij een incident en ik heb uiteindelijk een goed situatiebeeld kunnen presenteren a.d.h.v. beschikbare informatie.”

Oefenen versus praktijk

“Een groot verschil t.o.v. een oefening is de snelheid. Ondanks de snelle start van het overleg, is mijn ervaring dat bij een echt incident meer tijd is en die heb je ook echt nodig. De rest van de dag merkte ik dat ik nog steeds vol in de adrenaline zat en eigenlijk duurde dat tot het einde van mijn piket. Achteraf ben ik blij dat ik zo snel mijn vuurdoop heb gehad, nu weet ik dat ik er klaar voor ben als de pieper gaat.

Het leuke aan mijn functie is dat ik continue bezig ben met de actualiteiten. Dat maakt het werk heel dynamisch. En heel cliché, maar ook heel erg waar: geen dag is hetzelfde. De combinatie met een crisisfunctie als informatiemanager maakt het helemaal fantastisch. Je ziet het werk van twee kanten. Aan de voorkant ben je continue bezig bent met het voorbereiden op een mogelijk incident of crisis. In de praktijk ervaar je hoe het daadwerkelijk is om onderdeel te zijn van zo’n incident of crisis. Je beseft dan heel goed waar je het allemaal voor doet en dat is voor mij echt wel de kers op de taart.”

Houd onze Stories in de gaten. Binnenkort volgt er weer een andere collega!

Veiligheidsregio IJsselland

E: info@vrijsselland.nl
T: 088 - 119 70 00