Door naar de hoofd inhoud
huizen met poes er voor brandweer zoekt speurneuzen

Brandpreventieweken: Brandweer zoekt speurneuzen

De jaarlijkse brandpreventieweken in oktober stonden dit jaar in het teken van het veilig opladen van elektrische apparaten. Juist jongeren maken veel gebruik van oplaadbare apparaten en daarom richtte de campagne ‘Brandweer zoekt Speurneuzen’ zich op deze doelgroep.

Voor de jongere kinderen op de basisschool werd gebruik gemaakt van een voorleesboek, zodat zij leerden dat rookmelders en een vluchtplan onmisbaar zijn. Voor kinderen van 9 tot en met 12 jaar werd een online game ontwikkeld.

Vanuit Veiligheidsregio IJsselland haakten wij aan bij deze campagne. Team Risicobeheersing bedacht samen met andere veiligheidsregio’s diverse workshops en campagnemateriaal. Jan Wittenberg, team Risicobeheersing: “We hebben scholen aangeschreven om de game onder de aandacht te brengen en we hebben ze gewezen op het lesprogramma Brandweer op School. Zo’n vijftien scholen in de regio IJsselland hebben deelgenomen aan dit programma.”

Brandweer zoekt speurneuzen

Het thema sloot aan bij de belevingswereld van een kind. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen dingen zelf uitvinden en onderzoeken. In de game werd aan de speurneus gevraagd hoe de brand was ontstaan. In een paar stappen ging de speurneus terug naar de bron, waardoor hij of zij zelf kon verklaren welke factoren de brand hadden veroorzaakt.

De campagne

De game is in totaal 13.000 keer gespeeld. Bekende vloggers gingen aan de slag met deze campagne en spraken hiermee op hun eigen manier kinderen aan. Seekrz maakte een vlog over hoe je een woningbrand overleeft en Dylan Peys vlogte over hoe een grote brand in huis kan ontstaan door een telefoon. Jemairo speelde de game en deed de ‘whisper challenge’ met zijn moeder en broertje. Gewoon Thomas liep een 24-uurs dienst mee met de brandweer van Capelle aan den IJssel zodat hij zelf kon ervaren hoe het is om bij de brandweer te werken. In totaal zijn deze vlogs meer dan 270.000 keer bekeken.