Door naar de hoofd inhoud

Cijfers en trends callcenter PBM voor zorgverleners

blauwe met gele puntjes staat voor het Coronavirus

Het callcenter is nu bijna vier weken operationeel. Zorginstellingen kunnen bellen als ze nauwelijks persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) op voorraad hebben en toch geconfronteerd zijn met covid-patiënten in hun organisatie.

Via het callcenter proberen we vanuit het regionale depot een noodvoorraad PBM voor hen te organiseren. Veel zorginstellingen weten het callcenter te vinden. Er is in totaal al 829 keer gebeld. Er komen gemiddeld veertig telefoontjes per dag binnen. Per dag wordt er zo’n vijftien keer daadwerkelijk een noodvoorraad PBM aan een zorginstelling in de caresector geleverd.

Een aantal trends:


Veel zorginstellingen weten het callcenter te vinden: een aantal locaties hebben zelfs voor een tweede of derde keer gebeld omdat een aanvullende noodvoorraad nodig was.

Er is veel vraag naar welke alternatieven voor PBM er mogelijk zijn en hoe PBM te hergebruiken. Ook voor andere tekorten dan PBM bellen zorginstellingen naar het callcenter. Bijvoorbeeld voor beademingsapparatuur. Deze organisaties verwijzen we door naar andere instanties omdat het depot alleen in PBM kan voorzien.

Er is vraag naar preventieve leveringen voor het geval een zorginstelling met een covid-patiënt te maken gaat krijgen. Tot op heden was de PBM voorraad in het depot te klein om deze organisaties alvast van een voorraad PBM te voorzien. Deze organisaties proberen we gerust te stellen door tips te geven over slim gebruik van hun eigen bestaande voorraad. Ook kunnen ze altijd terugbellen mocht er zich toch een acute situatie voordoen. Op dit moment worden er stappen gezet om meer preventief in plaats van reactief PBM te kunnen leveren aan de care sector.

Ook personen en organisaties buiten de doelgroep weten het callcenter te bereiken. Zo bellen er ook zorgorganisaties uit andere delen van het land of particulieren. Zij zijn helaas bij het callcenter helaas niet aan het goede adres. Deze telefoontjes verwijzen we door naar de juiste instanties zoals het RIVM of hun eigen ROAZ/GHOR/Veiligheidsregio. Het callcenter is er voor zorginstellingen in de regio Oost 3 (IJsselland, Noord- en Oost-Gelderland en Twente).