Door naar de hoofd inhoud

Operationele voorbereiding

regiokaart blauw met callcenter poppetje

Hoe vaak werd post Zwolle gealarmeerd? Welke voertuigen heeft post Deventer en hoe zit het met de spreiding van brandweerauto’s in de regio? Een antwoord op deze en andere vragen zijn voor medewerkers van Veiligheidsregio IJsselland te vinden op het dashboard operationele voorbereiding.

Het dashboard is een nieuwe tool die in 2019 in eigen huis ontwikkeld is. Jan Nieuwenhuis, team Incidentbestrijding, is blij met deze tool. “We hebben de actuele situatie goed in beeld en op die manier kunnen we ondersteunen bij incidenten”.

Alarmeringen

Het dashboard bestaat uit zes onderdelen en geeft in één oogopslag een actueel beeld van bijvoorbeeld de inzetten per post en het beschikbare materieel op dat moment in de regio. Daarnaast zijn ook de uitruk- en aankomstcijfers in beeld gebracht. Vanaf een GRIP 1 incident wordt het dashboard operationeel ingezet, dan wordt er achter de schermen in Zwolle een Brandweer Actie Centrum (BAC) opgericht. In het BAC vindt monitoring en ondersteuning van het incident plaats.

Naadloze samenwerking tussen hulpverleningsinstanties

De informatie op het dashboard is afkomstig van de meldkamer, die werkt met een Geïntegreerd Meldkamer Systeem (GMS). Centralisten verwerken actuele informatie in dit systeem en dit zorgt voor een naadloze samenwerking tussen hulpverleningsinstanties. In het verleden werd gewerkt met informatie vanuit het P2000 alarmeringsnetwerk. “Dit bleek niet heel betrouwbaar te zijn en zodoende is de wens ontstaan om een eigen hulpmiddel te ontwikkelen”, aldus Jan. Op het moment van zo’n inzet worden allerlei posten en auto’s tegelijkertijd opgeroepen door de meldkamer. Vanuit het dashboard wordt op dat moment de informatie gehaald waarop gestuurd kan worden. Zijn er bijvoorbeeld nog voldoende auto’s inzetbaar voor andere incidenten? Welke post kan aflossen als dat nodig is?

Informatieverzameling en analyse

Het dashboard wordt niet alleen gebruikt tijdens incidenten, maar biedt ook de mogelijkheid tot informatieverzameling en de analyse daarvan. Via het dashboard kunnen we bijvoorbeeld zien hoeveel alarmeringen er geweest zijn per post, hoe vaak we daadwerkelijk zijn uitgerukt, wat de actuele incidenten zijn, hoeveel en welke voertuigen zijn uitgerukt en welke voertuigen per post beschikbaar zijn of niet. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt voor bijvoorbeeld beleidsplannen.

Volgens Jan is het dashboard nog wel in ontwikkeling. “Door er mee te werken weten we wat wel of juist niet handig is om weer te geven. Op basis daarvan wordt het systeem doorontwikkeld”.