Door naar de hoofd inhoud

Maurice: een breed takenpakket bij Beheer & Techniek

10 december 2020

Maurice werkt als medewerker Beheer en Techniek en hij is woordvoerder brandweer/communicatieadviseur CoPI (Commando Plaats Incident) voor de crisisorganisatie. Daarnaast is hij ook nog vrijwilliger voor de post in Nieuwleusen.

Aan de hand van foto’s, terug te zien op ons Instagramaccount in de highlight ‘Volg collega’s’, laat hij zien wat zijn werk inhoudt.

Volgens mij heb je nogal een breed takenpakket. Klopt dat?

‘’Ja dat klopt. Als medewerker Beheer & Techniek ben ik momenteel druk met het LiveOp inbouw project. LiveOp is een systeem waarbij alle betrokken functionarissen direct een totaal overzicht hebben wanneer er een incident wordt gemeld. Zo heeft iedereen een zo goed mogelijk beeld van het incident al voordat ze bij het incident arriveren. Daarnaast doe ik het ademluchtonderhoud en ben ik verantwoordelijk voor alle storingen aan materiaal en kleding. Ook het onderhoud en de APK’s van circa 50 auto’s vallen onder mijn verantwoording. Mijn expertise ligt bij mobilofoons, portofoons en alle elektronica in de voertuigen. Elke maandag ben ik het aanspreekpunt voor de 24 uursdienst in Zwolle. Als er een technisch mankement is weten zij mij te vinden. Voorheen was ik elke dag het aanspreekpunt maar dat werd te veel. Nu is er iedere dag een ander aanspreekpunt.’’ 

Passie voor het brandweervak

‘’Naast mijn functie bij Beheer & Techniek ben ik ook woordvoerder brandweer/ communicatieadviseur CoPI voor de crisisorganisatie. Ik deel deze functie samen met zes andere collega’s binnen de organisatie en eens in de zes weken heb ik dan een week piket. Dit is heel iets anders dan ik in mijn dagelijkse werk doe. Ik ben voor deze functie gevraagd vanwege mijn passie voor de brandweer en natuurlijk ook omdat ik het niet erg vind om voor de camera te staan. Toen ik zelf nog geen piket had ging ik wel eens mee met een collega en toen is de interesse ontstaan. Bij grote incidenten komen wij ter plaatse voor de woordvoering en bij kleinere incidenten staan we de pers ook te woord via de telefoon. 

Mijn passie voor de brandweer gaat verder dan alleen woordvoering. In 2006 ben ik begonnen als vrijwillig manschap bij de post in Nieuwleusen. Ondertussen ben ik naast manschap ook chauffeur, bevelvoerder én ploegleider. 

Wat ik het leukste vind aan mijn werk? De techniek en elektrotechniek. Hoe technischer de storing, hoe beter. En zoals ik al zei heb ik een passie voor de brandweer. De straat op gaan met de auto, iets kunnen betekenen voor een ander, daar houd ik echt van. Je weet nooit wanneer er een uitruk is, dus het verveelt nooit.’’

Fanatieke fietser

Heb je naast zo’n drukke baan nog wel tijd voor je andere hobby?

‘’Ik ben inderdaad een fanatiek wielrenner en mountainbiker en daar maak ik graag tijd voor. Wanneer het goed weer is stap ik op de fiets. Of dat een racefiets of mountainbike is verschilt, ik vind beide even leuk. Nu de dagen korter zijn ga ik ‘savonds niet meer naar buiten maar zit ik op de tacx in mijn eigen mancave, boven op zolder. Wanneer ik een goed jaar heb tik ik de 5000 km per jaar aan. Daarnaast fiets  ik  ook vaak naar het werk, normaal gesproken fiets ik 40 km per dag naar de kazerne in Zwolle. Dat doe ik gewoon op de stadsfiets. Door corona is dat veel minder want ik werk nu vanuit huis of vanuit de kazerne in Nieuwleusen. Verder zijn mijn werkzaamheden niet heel anders in deze coronatijd. Wel merk ik dat er minder uitrukken zijn en minder wordt geoefend. Doordat het materiaal minder wordt gebruikt zijn er ook minder storingen.’’

Nieuwe tankautospuiten

We zagen al leuke beelden van een  promovideo voor de tankautospuiten. Kan en mag je hier meer over vertellen?

“Jazeker! Er staan nu acht nieuwe tankautospuiten en er volgt nog een negende. Twee van deze voertuigen zijn reservevoertuigen voor mijn eigen afdeling. Twee voertuigen zijn bedoelt voor rijtraining en bijscholing voor de chauffeurs en dan gaan er nog vier naar de vrijwillige posten: Dalfsen, Bergentheim, Welsem en Slagharen. Het hele project is echter nog veel groter, maar door corona is dit even stil komen te liggen. In totaal zijn er 23 nieuwe voertuigen aanbesteed, deze worden vanaf januari 2021 geleverd. En als de huidige planning door kan gaan worden de laatsten geleverd in maart 2022. Over de promovideo zelf ga ik nog niets verklappen. Deze kom je vanzelf tegen als je ons volgt via social media. Dus nog even geduld!’’ 

Houd onze Stories in de gaten. Volgende week komt er weer een andere collega in beeld!