tankautospuit ijsselland

Landelijke primeur: IJsselland gaat over op schone en duurzame diesel (HVO)

Begin volgend jaar zit in de vaste dieseltanks op de brandweerkazernes Deventer en Zwolle-Noord geen gewone diesel meer, maar een duurzame brandstof. We starten met een proef van een half jaar en kijken wat de ervaringen zijn met de nieuwe brandstof. Als de pilot goed beoordeeld wordt, gaan we op alle kazernes met een vaste dieseltank over op HVO-100.

HVO staat voor ‘Hydrotreated Vegetable Oil’. Het wordt gemaakt van duurzame plantaardige oliën. HVO is CO2 -neutraal, emissiearm en biologisch afbreekbaar. HVO is technisch van betere kwaliteit dan gewone diesel. Het bevat minder water, verbrandt schoner, is het hele jaar winterbestendig en is zuiverder dan gangbare diesel. Hoe ouder het voertuig, hoe groter de voordelen. Minder CO2 , NOx en fijnstof uitstoot, minder vaak regenereren, geen blauwe rook meer en rustiger lopende motoren.

Voor- en nadelen van HVO

Door de werkgroep CO2 -Prestatieladder zijn de voor- en nadelen van HVO uitgebreid besproken. Hierbij waren mensen van onze Beheer en Techniek, het landelijke netwerk duurzaamheid en het NIPV aangesloten. Samen hebben we gesproken met een producent, een leverancier en gemeente De Fryske Marren. Deze gemeente is 2,5 jaar geleden met alle 125 grote voertuigen zonder problemen overgestapt op HVO en is nog steeds enthousiast.

Impact op de CO2 footprint van Veiligheidsregio IJsselland

Onderstaande afbeeldingen geven de voetprint van 2021 en het eerste half jaar van 2022 weer.

Verdeling van CO2 uitstoot emissiestromen 2021
Verdeling van CO2 uitstoot emissiestromen eerste helft 2022

In 2021 was de CO2 uitstoot 2147 ton. Waarvan 41 procent werd veroorzaakt door het elektriciteitsverbruik. Omdat Veiligheidsregio IJsselland vanaf 1 januari 2022 groene stroom inkoopt van Nederlandse zon- en windprojecten is deze grote CO2 reductie gerealiseerd.

Als we dan inzoomen op de footprint van de eerste helft van 2022 zien we dat gas en dieselverbruik nu de grootste vervuilers zijn. Hiermee is gelijk zichtbaar wat de impact kan zijn van het overstappen op HVO-100.