Kunnen we eigenlijk wel een poosje zonder water of elektriciteit?
Verwarming, water uit de kraan, stroom, internet: we vinden het de normaalste zaak van de wereld. Een kleine storing ervaren we al als vervelend. Laat staan als voorzieningen langer uitvallen. Zijn we voorbereid op langdurige verstoringen van onze vitale voorzieningen zoals drinkwater, elektriciteit en ICT?
Hoewel de continuïteit van onze vitale voorzieningen in Nederland dik in orde is, kan er natuurlijk altijd iets onverwachts gebeuren. Zo zaten 24.000 huishoudens in de regio Rivierenland eind 2017 een hele avond zonder stroom, omdat een helikopter een hoogspanningskabel raakte en waren 8.000 huishoudens afgelopen juni rondom Geldermalsen enkele dagen in de ban van een bacterie in het drinkwater.
Bovendien maakt onze moderne samenleving onze zelfredzaamheid ook kwetsbaar. Supermarkten zijn dagelijks geopend en onze mobiele telefoon is een adressenboek, agenda, wachtwoord-onthouder en navigatie tegelijk, die continu in verbinding staat met internet.
Maar wat als de stroom echt enkele dagen uitvalt? Hebben we bijvoorbeeld wel voldoende houdbaar eten en drinken in huis? En contant geld, als de pinautomaten ook buiten werking zijn? En waar halen we onze informatie vandaan als de wifi stopt en de telecommasten ook nog eens uitvallen?
Bereid jezelf voor met een noodpakket!
Gelukkig kun je veel zelf doen om je voor te bereiden en de gevolgen te beperken. Het eerste advies is om dit onderwerp bespreekbaar te maken aan de keukentafel met je familie of vrienden. De tweede tip is het samenstellen van een noodpakket. Een noodpakket samenstellen is makkelijk en niet duur. De meeste spullen heb je waarschijnlijk al in huis. Op www.crisis.nl vind je meer informatie over het samenstellen van een noodpakket.