Blijf kritisch bij transacties online

“Noem het naïef, maar het zit nu eenmaal niet in mijn karakter om argwanend te zijn. Ik ga uit van vertrouwen. Jammer genoeg zijn er ook mensen die anders in elkaar zitten.” Voor Sandra begon 2019 met een digitale ‘wake-up call’. Ze dacht in januari tickets voor een musical te hebben gekocht. “Ik was hartstikke blij. Drie kaartjes voor honderd euro. Perfect toch?!”

Tickets blijven uit

De vreugde was van korte duur. Het geld was overgemaakt, maar de link naar de tickets bleef uit. Van de betrouwbaar uitziende dame die de kaartjes op Facebook aanbood werd niets meer vernomen. “Eerst wil je er eigenlijk niet aan. Vervolgens word je ongerust. Je begint toch maar eens te googelen op het rekeningnummer en dan komen er 27 meldingen van oplichting naar voren. Ook het tijdstip van de voorstelling bleek helemaal niet te kloppen. Op dat moment besef je dat je bent opgelicht.” Na de verbijstering volgde de boosheid.

“Ik heb het er niet helemaal bij laten zitten en mijn ervaring gedeeld op Facebook. Vooral om anderen te waarschuwen. Heel veel mensen reageerden op het bericht. Ik stond ervan versteld hoeveel mensen soortgelijke ervaringen hebben.”

Sandra nam ook contact op met het bedrijf waar de ‘kaartjesverkoopster’ leek te werken volgens haar informatie op Facebook. Dat bleek uiteraard ook verzonnen te zijn. “Het bedrijf was me in ieder geval dankbaar voor deze informatie, want dat wil natuurlijk ook niet worden geassocieerd met oplichtingspraktijken. Het account van de vrouw is in ieder geval verwijderd. Dat hebben we in ieder geval wel bereikt.”

Rekening gehackt

Nog maar net bekomen van haar nare ervaring werd haar zus de volgende dag slachtoffer van internetcriminaliteit. “Dat was nog indringender dan wat ik zelf beleefde”, aldus Sandra. “De computer van mijn zus was al een dag of wat irritant traag. Toen er dan ook een Engelstalige man belde die zei dat hij bij Microsoft werkte en ze daar hadden gesignaleerd dat ze problemen had met haar computer, was ze hoogst verbaasd. Hij klonk echter heel galant – zette zelfs nog Google Translate op haar computer – en wist haar te overtuigen dat hij DE persoon was om haar van het virus af te helpen dat waarschijnlijk in haar computer zat. Om haar computer te kunnen repareren moest ze drie euro overmaken. Hij vroeg naar de naam van haar bank en instrueerde haar dat ze haar mobiele telefoon na de transactie uit moest zetten, omdat de app van de betreffende bank vaak stoorde met de handeling die hij moest uitvoeren. Haar computerscherm zou na de betalingsopdracht even op zwart springen, maar dat was normaal.

Zie ik nu dat u naar de keuken gaat?

Ze hield contact met de man via de vaste lijn. Het duurde erg lang en mijn zus kreeg steeds meer argwaan. Ze besloot haar mobieltje weer aan te zetten en ging ondertussen een klusje in de keuken doen. Zegt die man: “Zie ik nou dat u tijdens ons gesprek naar de keuken gaat?” Ook maakte hij opmerkingen over haar trouwfoto en begon vragen te stellen over haar privéleven. Sandra’s zus had inmiddels ontdekt dat er geen drie euro van de rekening was, maar driehonderd. Gelukkig is het daarbij gebleven. “Ze is enorm geschrokken en heeft direct de volgende dag aangifte gedaan. Het proces-verbaal heeft ze naar de bank gestuurd. Haar geld heeft ze daardoor gelukkig terug. Van de politie hoorde ze dat er meer mensen op dezelfde soort manier waren gehackt. Sommigen zelfs met duizenden euro’s schade.”

Sandra werkt bij een veiligheidsregio in Oost-Nederland en deelt haar verhalen in de hoop dat anderen gespaard blijven van deze vervelende ervaringen. Voor tips en meer informatie over veiligheid online:

Veiligheidsregio IJsselland

E: info@vrijsselland.nl
T: 088 - 119 70 00