Brandweer traint met virtuele escaperoom
In IJsselland spelen brandweercollega’s een virtuele escaperoom. Met deze leuke en uitdagende werkvorm testen zij hun kennis over het bestrijden van incidenten met gevaarlijke stoffen (IBGS). Met de VR bril op, door samen te werken en puzzels op te lossen speelt de groep je een key-card of code vrij voor toegang tot een volgende ruimte. Als het slachtoffer veilig is, stopt de tijd.
Deze virtual reality (VR) escaperoom ontwikkelde Veiligheidsregio IJsselland samen met Hogeschool Windesheim en VR-Innovations. De escaperoom is uitvoerig getest met testgroepen. Voor veel mensen was dit de eerste echte kennismaking met een VR-bril: ‘echt een hele leuke ervaring!’ was een vaak gehoorde reactie. Opleidingskundig adviseur Harry Munsterman vertelt: “VR biedt ongekende mogelijkheden. Vanwege de groepsgrootte van tien tot twintig mensen tijdens een oefenavond hadden we een multiplayer nodig. Vier mensen doen tegelijk mee in een groepswerkvorm waarin je afhankelijk bent van elkaar. Er loopt twintig minuten een klok mee, gelijk aan de tijd dat je met één ademluchtfles aan de slag kan. Daarnaast is twintig minuten ook echt lang genoeg voor een eerste VR ervaring. Omdat er in een escaperoom puzzels zitten, leent het thema IBGS zich daar goed voor. Het onderwerp staat soms wat verder van collega’s af en door deze escaperoom maken we het wat aantrekkelijker in plaats van een scenario op de kazerne te doorlopen.”
Leren met studenten
Hoewel VR-Innovations nu de aanvullende wensen in de escaperoom door ontwikkelt, begon het in 2019 als studentenproject. Harry: “We zijn gestart met Windesheim en 038 games. Dat is een bedrijf opgericht om studenten een echte werkplek te bieden. Studenten maken een VR innovatie met echte opdrachtgever in plaats van een simulatie. Daar leren de studenten hoe ze opdrachten moeten aannemen, hoe ze communiceren met de opdrachtgever en het product te maken wat past bij de beginopdracht. Het was voor ons een laagdrempelige manier om ook zelf kennis op te doen met VR en helder te krijgen hoe we verder wilden. VR-Innovations maakte er de professionele slag overheen om de app werkbaar te houden voor de toekomst.”
AFK
Aan het einde van de zomer maakte de NTR een jongerenprogramma voor NPO3: AFK (Away From Keyboard). Daarin lieten zij zien dat gamen bij jongeren niet enkel tijdsverspilling is, maar dat zij later ook echt wat aan deze skills en interesses hebben. Gaming komt namelijk voor in allerlei onderdelen van de (beroeps)samenleving. Aan gamer Kaylee en presentator Frank werd meer uitgelegd over de brandweer, het trainen van vaardigheden door middel van een VR- escaperoom én het oefenen in de praktijk.
De toekomst van VR bij de brandweer
Als pompbediende vakbekwaam worden op nieuwe tankautospuiten kan ook virtueel. Dan hoeft er niet per sé een wagen voor je neus te staan, maar door vijf keer twintig minuten te oefenen via de app, ben je al heel wat ervaring rijker tijdens een praktijkoefening. Harry: “Virtuele oefeningen zijn echt een aanvulling op de huidige manier van oefenen. In het voorbeeld van de pompbediende scheelt het oefenavonden en tijd van collega’s. Team Beheer&Techniek kan mogelijke storingen laten oefenen om de echte pomp niet kapot te maken. Het streven is om die app in het eerste kwartaal van 2023, samen met Veiligheidsregio Drenthe en Brandweer Limburg Zuid, operationeel te hebben.”
Virtuele escaperoom proberen met je ploeg?
Wil je vanuit jouw veiligheidsregio meer weten over deze virtuele escaperoom IBGS, zoals de aanschaf, hardware, software en doorontwikkeling, neem dan contact op met Harry Munsterman.